عيد فطر مبارک

عيد فطر مظهري ديگر از يکپارچگي امت مسلمان است ولي متاسفانه در اينجا باعث جدا شدن ما ايرانيان از سايرين شده است. بيشتر مسلمانان روز پنج شنبه را عيد اعلام کردند. شايد در يک تقسيم بندي بتوان گفت همه ي سني ها روز پنج شنبه و شيعيان ايراني با يک روز تاخير عيد را روز جمعه اعلام کردند. (طبق معمول هر سال)<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

براي من هميشه سوال بوده است که با وجود اين همه وسائل دقيق و پيشرفته که در علم نجوم اطلاعات علمي دقيق ارائه مي دهد چگونه است که در رويت ماه ابهام باقيست؟

چگونه است که ماه هميشه يکي دو روز زودتر براي سني ها رخ مي نمايد؟ سال گذشته با ظاهر شدن و شکل خاص هلال ماه در روز هاي دوم، سوم وچهارم، عرب ها به برادران ايراني خود ثابت کردند که روز عيد فطر روزه دار بودند! با اين وجود، توجيه اين روزه داري با توجه به پيشينه تاريخي و سوابق درخشان ما کار ساده اي است.

عيد فطر بزرگترين و با شکوه ترين عيد براي مسلمانان دنيا اعم از سني و شيعه در همه ي دنيا به جز ايرانيان است. البته به ياد دارم سال هايي که در زاهدان بودم سني ها اين روز را مثل عيد نوروز جشن مي گرفتند. لباس نو مي پوشيدند و چندين روز تعطيلي و شادي داشتند.  

ديشب تا دير وقت بين همسايه هاي مسلمان ما رفت و آمد بود. به نظر ميرسد آن ها هم بزرگترين عيدشان عيد فطر است.

امسال بعضي از دوستان روز پنجشنبه از شهر خارج شدند تا هم با خيال راحت از مقتداي خود در مسجد امام حسين سيدني پيروي کنند و هم در حفظ وحدت مسلمين! قدم مثبتي بردارند.

با اميد به اين که رمضان آينده ماه دست از لجاجت هر ساله بردارد و در يک نقطه از کره ي زمين براي گروهي چهارشنبه، براي گروه ديگر پنجشنبه و براي ما جمعه ظاهر نشود. از درگاه خداوند براي همه ي عزيزان وبلاگي آرزوي قبولي طاعات و عبادات دارم. ما را از دعاي خير خودتان بي نصيب نفرماييد.

 

 

کشف جديد: طبق آخرين شواهد اين جانب بيشتر کساني که نماز را جدي نمي گيرند در گرفتن روزه جدي هستند. همه ي مسلمين براي رفتن به حج روز شماري مي کنند با اين وجود بيشتر آن ها خمس نمي دهند و اين دو در حالي است که در اسلام به نماز و خمس بيشتر از روزه و حج تاکيد شده است.

 

 

("حديث دوست نگويم مگر به حضرت دوست     که آشنا سخن آشنا نگه دارد"

چگونه مي توان ميان دنياي سرد واقعي و پناهگاه دل خستگي ها خطي از حقايق کشيد؟

من از واقع اندکي دستمايه براي دل نوشته هايم برداشته بودم و امروز در اين مجاز دلفريب طاقت رويارويي با حقيقت را نخواهم داشت.)

 

/ 32 نظر / 15 بازدید
نمایش نظرات قبلی
.

يکی از دوستان در اينجا مسئله ی خمس و زکات را از هم تفکيک و يکی را نفی کرده اند. خوب است که به اين دوست عزيز ايميل بزنيد و بفرماييد که واژه ی زکات در قرآن در اغلب موارد به معنای عام بکار رفته است نه به معنای خاص فقهی آن که در رساله های مراجع هست. واژه ی زکات در فرهنگ واژگان قرآنی شامل هر نوع انفاق و بخشش در راه خداست و جزو اولين نشانه های مومنين است. ضمناْ‌ اين دوست عزيزمان هم اگر به ديگران اعتماد ندارند خود ميتوانند مستقيما افراد مستحق را پيدا کنند و آنچه را که از اموال ايشان سهم خداوند است به دست صاحبش برسانند. خداوند انشاالله بر اموال و اولاد و اعتبار و عزت ايشان بيافزايد.

Saeed

به نام خدا. سلام. وقت به خیر. امیدوارم که سال خوبی در پیش داشته باشید و همانطور که گفتید عید فطر را در ایران حضور داشته باشید. 1. ممنونم که وقت گذاشتید و مطالب را خواندید. نظر خوبی هم دادید. البته لابد فهمیده اید که مخاطب من مثل سابق ((عام)) نبود و نگاه من به افراد خاصی بود. جمله جالبی هم نوشتید. اما در مورد استفاده از ریاضی باید گفت که آن فقط یک تمثیل و تشبیه بود بلکه از اموری مانند قیاس و فرمول آوری که در مواردی منع شده پرهیز کردم. زیرا به شکل ریاضی و غیر ریاضی می توان آن را رد کرد زیرا به سادگی می شود خلاف آنچه را که گفته ام را اثبات کرد ولی تا کنون کسی به این موضوع اشاره ای نکرده است. اگر بحث ریاضی را حذف کنم موارد دیگری هم که ریاضی نیستند می توانستند جایگزین آن باشند اما چون مطلب من به طور خاص برای کسی بود که ریاضی خوانده است ترجیح دادم از این شیوه استفاده کنم.

Saeed

چرا باید یک عید باستانی که ریشه در آیینی منسوخ دارد، جلا و عظمت بیشتری داشته باشد در برابر یک عید مذهبی و الهی که قطعا به جهت اعتقادی قابل توجیه تر است (عید فطر). این مشکل در امسال بیشتر شد و خوش به حالتان که در ایران نیستید که برنامه های سیما را ببینید. در شب اربعین فیلم روح را با دلقک بازیهای ((ووپی گلدبرگ)) را شبکه دو (ملعون) پخش کرد و تکرار آن را فردایش. مجموعه ای شاد از برنامه های خارجی و یک مجموعه کمدی انگلیسی که حتی یک بار هم تماشایش نکردم. شبکه سه هر روز برنامه ای با نام ((نقد طنز 3)) دارد که در آن بازیگران مجموعه شبهای برره را می آورند و سوال می کنند و تنها ربط آن به ایام سوگواری رنگ سیاه کفپوش استدیو است! صبح ها هم که ((سبز در سبز)) و شبها هم انواع فیلمهای جدید امریکایی ((آقا و خانم اسمیت))، ((کوهستان سرد)) و ... ((شبکه سه و نیم)) (کاری طنز از ب.کاردان) و شبکه محلی هم ((زندگی به شرط خنده)) که بازسازی است از ((زیر آسمان شهر)) و بازیگری حمید لولایی و یوسف تیموری و ... !

Saeed

اما در مورد رابطه دین با سیاست با شما هم عقیده ام ولی ((اگر و اما))ی زیادی هم دارم!!! یعنی نمی شود نداشت! 2. متن سایت بازتاب را خواندم ولی با متون متناقض نمی شد یک نتیجه کلی گرفت. هر چند ما اسلام را پذیرفته ایم اما بازگشت به سنن دوران زردشتی و آیین غیر اسلامی هر چند به شکل ظاهر نشانه خوبی نیست. هر چند که صله رحم، نظافت و دید و بازدید و دعا و رفع کدورتها چیزی نیست که تاریخ داشته باشد و همیشه خوب است ولی توضیح این که سیب و سرکه و سکه و... بر سر سفره یک شیعه چه می کند و از کجا و کدام آیین و مذهب آمده برای منتقدان و راسخان کار ساده ای نیست! حتما منظور من را درک می کنید. البته در قرآن و برای مسلمین تقویم قمری تعیین شده است و این یک امر تعبدی و اسلامی می باشد (جدای از روال تاریخ نویسان و عادت). در آنجایی که می فرماید: ما ماه را برای شمارش ایام قرار دادیم (قریب به مضمون). 3. سوال آن مسلمان غیر ایرانی و پاسخ شما به آن هندی را خواندم. به نظر من سوال دوم ایشان سوال درستی است.

Saeed

این از ایام صفر و شهادت ما! آدم گاهی شرمش می آید. از اوضاع خیابان و اس ام اس و خانه ها دیگر نمی گویم. اما اشاره کرده بودید که ((اسلام به مبارزه علیه عقاید شرک آلود پرداخت و ...)) خب! توضیح این که از روی آتش بپریم و بگوییم ((زردی من از تو، سرخی تو از من)) از کجای اسلام مهر تایید گرفته است و با کدام اسلام و توحید سنخیت دارد؟ اگر این یک آئیین زردشتی و آتش پرستانه نیست پس چیست؟ حال اگر فی نفسه مضرات و مفاسد و لطمات و حق الناس آزار و اذیت و سر و صدا و آلودگی و جراحات و مرگ و میر و اتلاف مال را به کناری بگذاریم. و در مورد سیزده بدر. همانطور که اشاره کردید رفتن به دامان طبیعت و تفرج هیچ اشکالی در هیچ زمانی ندارد اما اینکه همین سیزده بدر تداوم خرافه ای به نام ((نحوست 13)) و فرار از آن باشد و این که قومی به نام ((رس)) که در منطقه ارس فعلی می زیستند در این روز سر به دشت و بیابان می گذاشتند و قومی نا فرمان بودند که پیامبرشان را کشته اند پایه گذار آن بوده اند شاید نظر دیگری داشته باشید.

Saeed

آیا اصلاح مو اشکال دارد؟ خیر! آیا اصلاح مو به سبک فعلی اهل کفر اشکال دارد؟ بله. این که ما ایرانیها در روز سیزدهم ماه از خانه ها بیرون می شویم جای تامل دارد. این ادامه ای کورکورانه در همان تفکر و عقیده باطل است که اسلام برای حذف آن تلاش زیادی کرد. قمار، تطیر، فال بد زدن، رمل، نحوست کلاغ و نعل و سیزده و نردبان و ... چیزهایی بودند که معصومین (ع) و حتی قرآن برای بطلان آن تلاش کردند آن وقت چطور می شود به سادگی یک مسلمان به آن مهر تایید بزند؟ هر چند که اگر به فقه مراجعه کنیم جواب جز این نیست: ((رفتن به خارج شهر در روز سیزدهم ماه فرودین فی نفسه اشکال ندارد.)). و اما در مورد مثالی که زدید. با عرض پوزش باید بگویم مثال درستی نزدید. منظورم خانه کعبه است.

Saeed

(از این قوم در قرآن مجید نام برده شده است) همانطور که اسلام با باورها و عقاید غلط به مبارزه برخاست احکامی در حد ((حرام)) برای پوشیدن لباس اهل کفر صادر کرد و این ((قیاس)) که پوشیدن لباس در اسلام منع نشده است بلکه این به طور اخص لباس اهل کفر است توجیه این حکم را ساده می کند و شاید حتی بشود چنین امری را به رسوم (نه در حد حرام) تعمیم داد.

Saeed

زیرا خانه خدا به اذن خدای تعالی توسط پیامبری والا مقام و اولوالعزم بنام ابراهیم خلیل الله (ع) و فرزندش اسماعیل (ع) برای عبادت خدا بنا شد و جهالت گمراهی مردمان پس از آن بود که آن مکان مقدس را به بت خانه مبدل ساخت و حج و زیارت خانه خدا (کعبه) امری الهی و شرعی بوده است و رسول خدا (ص) آنجا را از لوث بتها و پلیدی های عصر جاهلیت پاک فرمودند و گرنه کعبه نخستین نقطه ای است که که از زیر آب بیرون آمد و سایر قضایا. پس زیارت آن مکان به هیچ وجه امری صرفا سنتی و ساختگی نبوده است و ریشه در آئین خدایی (یعنی آخرین نبی الوالعزم پیش از حضرت محمد (ص)) داشته و دچار انحرافات و تحریف شده بوده است و با آداب ملی اعراب (همانند رقص و شعر و موسیقی و ... که توسط نبی مکرم (ص) منسوخ یا تقبیح شدند) تفاوت بسیاری دارد.

Saeed

آخرین نکته این که مقارن شدن عید باستانی با حوادثی که در سایت بازتاب ذکر شده بود به هیچ وجه بینه و حجت نیست زیرا در طول فاصله زمانی چند هزار سال بدون شک در یک روز اتفاقات بد و خوب فراوانی رخ داده است و جدا کردن ایام مذهبی برای توجیه آن مناسبت کار عقلانی نیست. زیرا برای تک تک ایام سال (هر 365 روز) می شود طوماری از حوادث و رخدادهای خوب جمع آوری کرد حتی برای روز 13 فروردین! با این فرض که تمام آنها صحیح و واقعی باشد. این که در آن سال خاص روز غدیر خم مصادف با اول فرودین شده باشد هیچ چیز عجیبی نیست و اگر شهادت یکی از ائمه (ع) یا یک رخداد تلخ در تاریخ اسلام در آن روز می بود کسی به این صراحت به آن اشاره می کرد؟! برای مطالعه بیشتر در زمینه تقارن های نوروز به فروردین سال 84 وبلاگ مراجعه کنید.

Saeed

اما عجیب ترین مطلب به تقارن ظهور حضرت مهدی (عج) در این روز دارد که به صراحت کذب بودن ((این ادعا)) را با حدیث معتبری از معصوم می توان رد کرد که ((وقت گذارندگان ظهور کذاب اند)). به ویژه با اعتقاد به بدا و تقدیر الهی. این بدین معنی است که ما باید در نوروز منتظر ظهور باشیم و اگر نوروز گذشت و ظهوری پیش نیامد خیالمان جمع باشد که ظهور تا یک سال دیگر رخ نخواهد داد و این چه اشتباه بزرگی است! تعمدا این پیغام را در پست اول نمی گذارم تا اگر صلاح دیدید آن را برای پیشگیری از حاشیه پاک کنید زیرا من قصدی جز آگاهی دادن ندارم. خدا شما را حفظ کند. حق یارتان باد.