در پاسخ به کامنت سهیلا

(به نظر شما چند درصد از مردم ميتونن به معني واقعي زندگي که بهش اشاره کردينبرسن.....از نظر من کمتر از يک درصد..........حتما بقيه هم بايد تا ابد توي آتشجهنم بسوزند...بخاطر اينکه از زندگيشونلذتبردن؟؟؟؟؟؟؟؟ممنون ميشم اگه جوابسوالم رو بدين)<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

در پي رسيدن به آن چه خداوند از آفرينش انسان انتظار دارد درک معني واقعي زندگي بر گردن انسان است. ولي مطمئنا افراد مختلف از درجه معرفت و ايمان يکسان بهره مند نيستند. چه بسا آنچه بندگان خاص مي دانند اگر عوام مي دانستند باعث کفرشان بود.  بنابراين معني زندگي در عين يکي بودن براي همه يکسان نيست. آن چه بندگان خاص در مي يابند متفاوت است از درک شباني که در بيابان خدا را مي جويد. اين تفاوت تنها در نظرماست و خداي متعال خود زبان بندگانش را بهتر مي داند. (همانطور که در داستان موسي و شبان آموختيم) در بحث معني زندگي اشاره به نمونه ي مسلمان کردم چرا که لطف خداوند تنها شامل حال مسلمان نيست و هر انساني اگر کار نيکي انجام دهد از ديد خداوند پنهان نخواهد ماند.

حال بگوييد آيا درست است  ما با مقياس خودمان انسان ها را بسنجيم و تنها درصدي اندک را لايق پاداش خداوند بدانيم؟ در حاليکه خداوند در آيات متعددي از قرآن به لطف و رحمت خويش اشاره داشته و رحيم و رحمان و تواب از صفات خداوند است.

لطف و رحمت خداوند شامل همه ي مخلوقاتش مي شود .در قرآن مي خوانيم: "هر يك از دو گروه دنيا طلب و آخرت خواه را  در اين دنيا  از عطاى پروردگارت يارى دهيم وعطاى پروردگارت  در اين دنيا از كسى  ممنوع شدنى نيست ." رحمت عام خداوند که شامل همه ي نعمت هاي ظاهري مي شود از هيچ موجودي دريغ نشده است. لذت بردن از نعمات، مانع از فهم درست زندگي نيست. انسان ها اعم از مسلمان و غير مسلمان از مواهب او بهره مي برند و در اين ميان انسان هايي که از نعمات درست و بجا استفاده کنند و لذت ببرند نه تنها گناهي نکرده اند که باعث خوشنودي خالق شده اند. خداوند در بخشش بسيار سخاوتمند است. جز اين نيست که خداوند صاحب  هستي انسان و جان و مال اوست با وجود اين مي فرمايد "يقيناً خدا از مؤمنان جان ها و اموالشان را به بهاى آنكه بهشت براى آنان باشد خريده . . ." او براي آنچه از آن خودش است پاداش مي دهد! همچينين مي فرمايد "اگر به خدا وام نيكو دهيد ، آن را براى شما دو چندان مى كند و شما را مى آمرزد و خدا عطا كننده پاداش فراوان در برابر عمل اندك مى باشد و بردبار است."

/ 8 نظر / 29 بازدید
شواليه

سلام منم با شما موافقم متاسفانه پيش داوريهای غلط زيادی بين مردم ايران هست که گاهی ريشه تاريخی دارد مانند اينکه ادم خوب فقط يک جا می نشيند و نماز و دعا فقط می کند که به خصوص تحت تاثير ناخوداگاه صوفيه هست و يا اينکه دين يعنی همش عزاداری که فکر کنم اين هم مديون و مرهون مطبوعات تو ايران باشيم که هميشه عزاداريها پررنگ تز از جشنهای مذهبی برای مردم جلوه می دهند...دينی که نتواند به همه احساسات و حتی غرايز انسان پاسخ مناسبی بدهد نمی تواند ادعا کند دين کاملی هست

فاطمه

سلام...عيدتون مبارک باشه....اين نوشته هاتون منو ياد اين شعر مولانا انداخت که...هر کسی از ضن خود شد يار من/از درون من نجست اصرار من!

قهوه چی

سلام. اولا عيدتان مبارک. ثانيا با شما موافقم. خدا بندگانش را دوست دارد. چرا ما نبايد بندگان خدا را دوست داشته باشیم؟

ياشار پورمجيد

چه زيبا و پر معني سروده مولوي: هر كسي از ظن خود شد يار من... ا

احمد

خسته نباشی.

سهيلا

ممنون از وقتی که برای جواب دادن به من گذاشتيد موفق باشيد

احمد

آنچه يك عامی به نام‏ خدای يگانه در ذهن خود تجسم می‏دهد با آنچه در قلب يك عارف تجلی می‏كند يكی نيست . عارفان نيز در يك درجه نيستند . روایتی نقل شده است که اگر ابوذر بر آنچه در قلب سلمان است آگاه گردد ، گمان كفر به او می‏برد و او را می‏كشد " لو علم ابوذر ما فی قلب سلمان لقتله" سفينه البحار ، ماده ( ذر ) این حدیث منتسب به رسول الله است و از امام سجاد نیز نقل شده است. به هر حال تعریفی که از مراتب شناخت با این وصف به دست می آید این است که گاهی فاصله ی بین دو نفر در سلسله ی معرفت و شناخت آنقدر زیاد است که درک آن که در مرتبه ی بالاتر است توسط آن که در مراتب پایین تر است محال مینماید.

محسن

اکرم عزيز من بوسيله يک لينک با شما آشنا شدم فقط می توانم بگويم که تمام نظرات و دغدغه های خودم را آنجا يافتم. من از طريق ويزای کار دارم به استرالبا می آيم و هميشه مسايل خوراک حلا ل و ... برايم سوال بوده با اجازه من يک لينک از شما در بلاگم گذاشتم مو فق باشی